HB onderwijs
Onderwijsbehoeften staan centraal
Wij willen binnen onze school de schoolloopbaan van meer- en hoogbegaafde kinderen vooral laten aansluiten op hun persoonlijke onderwijsbehoeften. Dit bereiken wij door:
– Vroegtijdige signalering
– Doorlopende leerlijn van groep 1 t/m 8
– Werken met meer- en uilengroepen
– Scholing en coachen van het team
– Zorg voor voldoende verrijkend en uitdagend materiaal
– Werken vanuit OGO waarbij binnen de thema’s aandacht is voor de plusdoelen en werken met hogere orde denkvragen
Executieve functies, leerkuil en mindset
Een belangrijk aandachtspunt, zeker ook voor meer- en hoogbegaafden kinderen, is de ontwikkeling van de executieve functies. Deze functies zorgen ervoor dat de kinderen vaardigheden leren om hun taak effectief uit te voeren en problemen op de juiste manier op te lossen. Daarnaast leggen wij de kinderen uit wat de leerkuil is, wat een mindset is en hoe ze hiermee om kunnen gaan.
Talentcoaches
De school heeft 2 toptalentcoaches. Zij zijn mede verantwoordelijk voor het beleid en verzorgen de communicatie naar de individuele leerkracht en het team als geheel. In overleg met de intern begeleiders, ondersteunen de coaches de leerkrachten bij het signaleren en begeleiden van meer- of hoogbegaafde kinderen in de groep. De leerkracht blijft eindverantwoordelijk voor de zorg van de leerling en daarmee het eerste aanspreekpunt voor ouders.
Mocht u meer willen weten over ons beleid kunt u altijd het uitgebreide beleid meer- hoogbegaafdheid opvragen bij de directie op info@rkbs-de-vlinder.nl.